Welkom
Welkom op de site van Junioruniversiteit Magazine. Hier vind je de artikelen van alle nummers en tevens video's en ander aanvullend materiaal. Junioruniversiteit Magazine is een samenwerkingsproject van Junioruniversiteit en Uitgeverij Van Gorcum. Het is een inspirerend en onafhankelijk magazine, bedoeld voor (aankomende) professionals in het basisonderwijs die werken met kinderen uit groep 3 t/m 8. Het tijdschrift verschijnt vier keer per schooljaar.
Klik hier om alle besprekingen van Junioruniversiteit-projecten te bekijken
Muziek in de klas!
Bekijk alle liedjes van Jeroen SchipperVragen
Bekijk hier onze lijst met veel gestelde vragenLang geleden
Een reis door de geschiedenis
Sanne Ramakers en Maaike van Goozen
Met lichte zenuwen stappen we vandaag in de auto. Van die kriebels in je buik die je vroeger kreeg als je mocht afzwemmen voor je zwemdiploma of een dagje uit ging. We kijken elkaar onderweg naar Breda nog even aan: ‘Gaat dit echt gebeuren vandaag?’ Tijdens de redactievergadering over dit nummer met het thema geschi...
Wat is een Margot?
Leerkrachten vertellen over hun school
Sanne Ramakers en Maaike van Goozen
Tim Geers en Zehra Beder geven les in groep 7 en 8 op OBS De Kameleon in de Haagse wijk Laakkwartier, waar veel verschillende nationaliteiten wonen. Ook in de klassen van Tim en Zehra is de populatie zeer gemêleerd. Zehra heeft als kind ook op De Kameleon gezeten. Tim komt uit Delft. Zehra en Tim zijn sinds 2012 col...
Pratende staarten
Hondenangst bij kinderen
Ariska Bonnema
Help, een hond! Veel kinderen zijn bang voor honden. Vaak onnodig, maar soms ook niet. Want hoewel er ontzettend veel lieve, trouwe dieren zijn die geen vlieg kwaad doen, zijn er ook honden die wél uitvallen en bijten. Ook op school kom je soms direct of indirect met honden in aanraking. Voor kinderen is het fijn al...
Hé, zit je nu alwéér naar buiten te kijken?
Kijken vanuit kindperspectief
Bart Heeling
Bart: ‘Alle kinderen willen het liefst gewoon naar school. Ze willen erbij horen, voelen dat ze zelfbeschikking hebben en ontdekken dat ze iets kunnen: relatie, autonomie en competentie.’