Welkom
Welkom op de site van Junioruniversiteit Magazine. Hier vind je de artikelen van alle nummers en tevens video's en ander aanvullend materiaal. Junioruniversiteit Magazine is een samenwerkingsproject van Junioruniversiteit en Uitgeverij Van Gorcum. Het is een inspirerend en onafhankelijk magazine, bedoeld voor (aankomende) professionals in het basisonderwijs die werken met kinderen uit groep 3 t/m 8. Het tijdschrift verschijnt vier keer per schooljaar.
Klik hier om alle besprekingen van Junioruniversiteit-projecten te bekijken
Muziek in de klas!
Bekijk alle liedjes van Jeroen SchipperVragen
Bekijk hier onze lijst met veel gestelde vragenEen tijd vol uitdagingen
Problemen oplossen als een echte Romein
Els Kok
Waarom werden legionairs – dit zijn Romeinse soldaten – muilezels genoemd? Dat zit zo: muilezels zijn zo sterk als een paard en hebben het doorzettingsvermogen van een ezel. Legionairs droegen op hun veldtochten een rugzak van veertig kilo. Dat was de helft van hun eigen gewicht. Pittig! Hiermee liepen ze dertig kil...
Mentaal klittenband
Kennis, een voorwaarde voor tekstbegrip
Anne van Mechelen en Anne de Klerk
De laatste jaren is de aandacht voor basisvaardigheden groot. Terecht, want goed kunnen lezen en schrijven is belangrijk. Tegelijkertijd is het belangrijk dat leerkrachten voldoende aandacht besteden aan het overdragen van kennis over de wereld, haar inwoners, de historie en de natuur. Deze kennis is onontbeerlijk, ...
Wéér met die?!
Kinderen inspraak en invloed geven op het groepsproces
Els Kok
‘Niet in dát groepje.’
‘Ik wil niet met hem samenwerken.’
‘Ik moet áltijd met haar.’
Herken je ook het zuchten, het demonstratief op de eigen plek blijven zitten of het frustreren van de samenwerking als kinderen niet blij zijn met hun groepje?
Onbewust en onbedoeld
Over hoge en lage verwachtingen van leerkrachten
Pepijn Dousi
Leerkracht: ‘Gio, jij maakt opdracht 1 tot en met 5.’
Gio: ‘Maar we moeten er toch tien maken?’
Leerkracht: ‘Klopt, maar die andere opdrachten zijn echt moeilijk.’
Nederland waterland
Ontwerpen als verwerkingsvorm bij wereldoriëntatie
Els Kok
Goed of fout?
Meer dan de helft van de Nederlanders woont in een gebied dat kan overstromen.
Duinen zijn door mensen aangelegd om land te beschermen tegen hoog water.
De Afsluitdijk is geen dijk maar een dam.
Wat is het hier besmettelijk!
Gebruik je spiegelneuronen
Els van der Wel
Ken je dat? Van die dagen dat de kinderen ongelofelijk druk of juist niet vooruit te branden zijn. Weinig focus, korte spanningsboog. Ryan die de boel verstoort. Denise die steeds bevestiging komt halen. Of juist de andere kant. Een heerlijke dag waarop jij kunt genieten van je vak en met een relaxed gevoel de deur ...
Hoe groot is jouw soortenschat?
Bouwen aan een basiswoordenschat van de Nederlandse natuur
Geert-Jan Roebers
De giraf, zebra en aap kent ieder kind. Met de plant- en diersoorten uit de eigen omgeving is dat anders. Een basale kennis van de natuur is belangrijk, maar hoe krijg je de soortenkennis van de kinderen in jouw klas op peil? En hoe is het eigenlijk met jouw kennis? Herken jij een iep?
Goeie vraag!
Ontwerpvragen die om actie vragen
Els Kok
Wie zijn de vijanden van leeuwen? Wat eten meeuwen? Wanneer zijn de dino’s uitgestorven? Waar leven krokodillen? Hoe eten vleermuizen? Waarom hebben giraffen een lange nek? Een vraag waarvan je het antwoord simpelweg kunt opzoeken, is van waarde. Naast het stellen van dit soort opzoekvragen is het mooi als je vragen...
Handig voor 2042
Onderzoekend en ontwerpend leren: een goede basis voor de toekomst
Marcella van den Burg
Wie een kijkje neemt in een klaslokaal uit 1990 zal weinig stekkers en beeldschermen aantreffen. Het onderwijs was toen nog niet ingericht op de enorme vlucht die de technologie de laatste twintig jaar heeft genomen. Toch kregen de kinderen er wel degelijk een basis.
Tastbaar rekenen
De betekenis van getallen voelbaar maken
Sarah Brusell
Stel, je wekker gaat om 6:45 uur. Je snoozet met de knop nog 7 minuten. Dan spring je onder de douche, die per minuut 6 liter water verbruikt. Je meet precies 4 koffieschepjes bonenpoeder af en vult het reservoir tot het juiste streepje met water. Hoeveel tijd heb je nog voor de bus vertrekt? Je kijkt op je telefoon...
Van ruimteschip tot maansimulator
Geef je school de ruimte
Sander Koenen
Wist je dat er meer sterren zijn dan zandkorrels van alle stranden op aarde bij elkaar? En dat jij, ik en wij allemaal gemaakt zijn van gerecycled sterrenstof? Welkom in de fascinerende wereld van de ruimte. Het beste onderwerp voor een project op school!
Onderzoekend en Ontwerpend leren… hoe dan?
Wetenschap en techniek in het basisonderwijs
Thijs Groenewegen
In het allereerste Junioruniversiteit Magazine kwam het belang van W&T en de onderzoeks- en ontwerpcyclus aan de orde. Nu komen Maaike Goedendorp (teamlid in Waal 4 en kindercoach van Waalcampus uit ’s-Gravenzande) en Daniëlle Muilenburg (juf in groep 4b en middenbouwcoördinator van Merkelbachschool uit Amsterdam) a...
Van anemoonvis tot verdwijnend eiland
Grej of the day
Linda Mäki
‘Wat heb je vandaag op school gedaan?’ vragen veel ouders aan hun kinderen als ze uit school komen. ‘Weet ik niet meer’ is het meest gehoorde antwoord. Hoe krijg je kinderen zover dat ze toch iets te vertellen hebben? En hoe zorg je ervoor dat ze dit helemaal uit zichzelf doen? Dat vraagt om iets dat blijft kleven, ...
Vier de herfst
Ontdek natuurschatten die je mist als je binnenblijft
Hanne Tersmette-Strijland
De herfst is dé tijd van het jaar om naar buiten te gaan, zelfs als je het associeert met regen en wind. Juist nu is er zo veel te zien, te ruiken en te vinden. Daarvoor hoef je echt niet naar het bos. Ga op avontuur op het schoolplein of in het dichtstbijzijnde park: je vindt er gegarandeerd natuurschatten waar je ...
Nee toch, niet weer iets erbij!
Wetenschap en techniek in het basisonderwijs
Thijs Groenewegen
‘Komt er weer wat nieuws bij?’ ‘Het rooster zit al zo vol!’ ‘Waar moet ik de tijd vandaan halen?’ ‘Ik ben helemaal niet technisch!’ Logische kreten, maar is dat wel zo?
Bewegend leren
Leren met je lijf
Maaike van Goozen
In het onderwijs bieden we veel leerstof aan die de kinderen moeten automatiseren. Het oefenen van deze kennis vindt vaak schriftelijk en klassikaal plaats. Maar uit onderzoek blijkt dat de integratie van leerstof en fysieke activiteit een positieve invloed heeft op de resultaten van leerlingen. Door beweging vinden...