Welkom
Welkom op de site van Junioruniversiteit Magazine. Hier vind je de artikelen van alle nummers en tevens video's en ander aanvullend materiaal. Junioruniversiteit Magazine is een samenwerkingsproject van Junioruniversiteit en Uitgeverij Van Gorcum. Het is een inspirerend en onafhankelijk magazine, bedoeld voor (aankomende) professionals in het basisonderwijs die werken met kinderen uit groep 3 t/m 8. Het tijdschrift verschijnt vier keer per schooljaar.
Klik hier om alle besprekingen van Junioruniversiteit-projecten te bekijken
Muziek in de klas!
Bekijk alle liedjes van Jeroen SchipperVragen
Bekijk hier onze lijst met veel gestelde vragenDieren in taal
Jeroen Schipper
Die-die-die-die dieren in taal, dieren in spreekwoorden en gezegden
Die-die-die-die dieren in taal, spreekwoordelijke dieren dus
Die-die-die-die dieren in taal, dieren in spreekwoorden en gezegden
Die-die-die-die dieren in taal, spreekwoordelijke dieren dus, geen echte
Je bent gezond als een vis, sterk als be...
DierenDiploma
Regelmatig verschijnt er nieuw gratis lesmateriaal voor in de klas. Maar welk materiaal is echt de moeite waard? Wij bekijken het en vissen de parels eruit.
DIEREN!
12 lessuggesties bij dierenplaatjes
Rianne van der Molen
Het thema dieren spreekt kinderen altijd aan en is dan ook een terugkerend onderwerp in de klas. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig naar dieren, waardoor dit thema zich uitstekend leent voor betekenisvol onderwijs. Maar welke activiteiten ga je deze keer aanbieden? We geven je ter inspiratie twaalf suggesties voo...
Naturalis
Maaike van Goozen, Sanne Ramakers
In deze rubriek gaat Junioruniversiteit Magazine op pad. We bezoeken bijzondere plekken of gaan in gesprek met organisaties die ons onderwijs meer betekenis geven. Deze keer spreken we met dr. Tim van Wessel, Didactisch ontwikkelaar en coördinator bij Naturalis.
Schorriemorrie en addergebroed
Liesbeth Rosendaal
Op de elfde dag van de elfde maand als de zon nog net niet recht boven de stad staat, start de jaarlijkse dierenmarkt. Mensen komen met hun dieren van achter de bergen, over de rivier en soms zelfs uit het andere koninkrijk. De dierenmarkt van Negemin is de grootste, de mooiste en de bekendste markt. In het rijk van...
Oplossing woordzoeker
Op het plaatje zie je de volgende dieren:
beer – bear
kameel – camel
krokodil – crocodile
hert – deer
olifant – elephant
giraffe – giraf
nijlpaard – hippopotamus
kangoeroe – kangaroo
luipaard – leopard
leeuw – lion
aap – monkey
ijsbeer – polar bear
neushoorn – rhino
zeehond – seal
slang – snake
tijger – tiger
zebra – zebra
Dez...
Mijn droomlokaal
Een ontdeklab voor groep 1 t/m 8
Sander Gordijn
Samen met je klas op ontdekkingsreis in de wereld van techniek en technologie, dat kan vanaf nu in mijn droomlokaal. Timmeren en boren, proefjes doen, robots programmeren en de mooiste creaties maken met LEGO: alles is er mogelijk. Vanaf dit schooljaar komen elke week klassen langs in OntdekPunt Meppel en ik mag de ...
Handig voor 2042
Onderzoekend en ontwerpend leren: een goede basis voor de toekomst
Marcella van den Burg
Wie een kijkje neemt in een klaslokaal uit 1990 zal weinig stekkers en beeldschermen aantreffen. Het onderwijs was toen nog niet ingericht op de enorme vlucht die de technologie de laatste twintig jaar heeft genomen. Toch kregen de kinderen er wel degelijk een basis.
Het kleurenmonster
Iris Embrechts, Muriël Tebbe
Iris en Muriël schreven samen het project Emoties en het brein bij de boeken over het kleurenmonster. Ze hebben dit project in de onderbouwunit op hun school ingezet. In groep 1/2 werd het *KET-project van Kleuteruniversiteit over het kleurenmonster gebruikt en in groep 3/4 werd het project Emoties en het brein inge...
Bouw je BEP
Geef techniek een gezicht
Maaike van Goozen
In dit artikel testen een aantal kinderen materialen voor in de klas. Welke zijn de moeite waard en welke kun je beter overslaan? Deze keer test groep 7 van basisschool De Wereldwijzer uit Leiden voor ons BEP. Een unieke robot waaraan de kinderen een eigen persoonlijkheid en emoties geven.
Tastbaar rekenen
De betekenis van getallen voelbaar maken
Sarah Brusell
Stel, je wekker gaat om 6:45 uur. Je snoozet met de knop nog 7 minuten. Dan spring je onder de douche, die per minuut 6 liter water verbruikt. Je meet precies 4 koffieschepjes bonenpoeder af en vult het reservoir tot het juiste streepje met water. Hoeveel tijd heb je nog voor de bus vertrekt? Je kijkt op je telefoon...
Robo-juf
Jeroen Schipper
Onze nieuwe juffrouw; juf José
Ik weet niet wat het is, maar daar is iets mee
Ze kan supergoed rekenen, maar ze loopt zo stijf
Ze kan supergoed tekenen, maar er hangt een stekker aan haar lijf!
Robo-juf, slim en knap en sterk
Robo-juf, fantastisch in haar werk
Maar ze snapt nooit grappen, dat is wel suf; ro...
Smaaklessen
Marrit Boogaars, Maaike van Goozen
Regelmatig verschijnt er nieuw gratis lesmateriaal voor in de klas. Maar welk materiaal is echt de moeite waard? Wij bekijken het en vissen de parels eruit!
Van ruimteschip tot maansimulator
Geef je school de ruimte
Sander Koenen
Wist je dat er meer sterren zijn dan zandkorrels van alle stranden op aarde bij elkaar? En dat jij, ik en wij allemaal gemaakt zijn van gerecycled sterrenstof? Welkom in de fascinerende wereld van de ruimte. Het beste onderwerp voor een project op school!
NEMO Science Museum
Maaike van Goozen, Sanne Ramakers
In deze rubriek gaat Junioruniversiteit Magazine op pad en ontdekken we de geweldige mogelijkheden die ons land biedt om ons onderwijs meer context te geven. Deze keer heeft het pad Maaike en Sanne geleid naar NEMO Science Museum in Amsterdam.
De groenten van Mars
Liesbeth Rosendaal
Het is een prachtige dag op Mars. Er zijn vandaag geen stormen voorspeld en Misa kan de krater Gale goed zien vanuit zijn slaapkamer. Hij kijkt er nog steeds met bewondering naar. Ooit was daar een diep meer. Dat is nu niet meer voor te stellen, alles op Mars is gort- en gortdroog.
Misa staart door het grote raam i...
KRAAK het systeem
Samenhang voor thematisch werken en onderzoekend leren
Lotte Keizer
Je landt met een ruimteschip op een onbewoonde planeet. En nu? Hoe kom je aan eten? Hoe bouw je een huis? Welke regels spreek je af? Dit zijn de vragen die de kinderen stellen als ze met een narratief van Kraak onderwijs aan de slag gaan. Kraak daagt kinderen uit nieuwsgierig te zijn en laat ze de vragen beantwoorde...
Onderzoekend en Ontwerpend leren… hoe dan?
Wetenschap en techniek in het basisonderwijs
Thijs Groenewegen
In het allereerste Junioruniversiteit Magazine kwam het belang van W&T en de onderzoeks- en ontwerpcyclus aan de orde. Nu komen Maaike Goedendorp (teamlid in Waal 4 en kindercoach van Waalcampus uit ’s-Gravenzande) en Daniëlle Muilenburg (juf in groep 4b en middenbouwcoördinator van Merkelbachschool uit Amsterdam) a...
Het heelal
Op reis door de ruimte
Nadia Kuipers
Nadia vertelt over werken met het Junioruniversiteit-project Het heelal. Het project is gebaseerd op de serie Wow! van uitgeverij Clavis. In het project wordt gewerkt met de boeken Reis naar de maan en Geheimen van het heelal.
Bladgroenkorrels en mieren zoeken
Drie educatieve materialen getest
Maaike van Goozen
In dit artikel testen een aantal kinderen materialen voor in de klas. Welke zijn de moeite waard en welke kun je beter overslaan? Deze keer test groep 5/6 van basisschool de Windroos uit Wijk bij Duurstede voor ons materialen die in te zetten zijn rondom het thema natuur. Alle materialen die genoemd worden, zijn ond...
Van anemoonvis tot verdwijnend eiland
Grej of the day
Linda Mäki
‘Wat heb je vandaag op school gedaan?’ vragen veel ouders aan hun kinderen als ze uit school komen. ‘Weet ik niet meer’ is het meest gehoorde antwoord. Hoe krijg je kinderen zover dat ze toch iets te vertellen hebben? En hoe zorg je ervoor dat ze dit helemaal uit zichzelf doen? Dat vraagt om iets dat blijft kleven, ...
Buiten
Jeroen Schipper en Ramon de Wilde
Ik ken een plek, een fijne plek.
Die plek heet buiten.
De leukste plek, het is te gek. Buiten.
Kom we gaan erheen want buiten is voor iedereen.
Die hi-ha-heerlijke plek: Buiten.
Lesmateriaal onder de loep
Toekomstkunde
Marrit Boogaars en Maaike van Goozen
Regelmatig verschijnt er nieuw gratis lesmateriaal voor in de klas. Maar welk materiaal is echt de moeite waard? Wij bekijken het en vissen de parels eruit!
Vier de herfst
Ontdek natuurschatten die je mist als je binnenblijft
Hanne Tersmette-Strijland
De herfst is dé tijd van het jaar om naar buiten te gaan, zelfs als je het associeert met regen en wind. Juist nu is er zo veel te zien, te ruiken en te vinden. Daarvoor hoef je echt niet naar het bos. Ga op avontuur op het schoolplein of in het dichtstbijzijnde park: je vindt er gegarandeerd natuurschatten waar je ...
IVN Natuureducatie
Sanne Ramakers
In deze rubriek gaat Junioruniversiteit op pad. We bezoeken bijzondere plekken of gaan in gesprek met organisaties die ons onderwijs meer betekenis geven. Dit keer spreken we met Vincent van der Veen, werkzaam bij IVN Natuureducatie. Hij vertelt wat IVN voor jouw lessen kan betekenen.
Slimme studenten
1928
Liesbeth Rosendaal
‘Er is weer post, mevrouw!’ De huishoudster laat de postbode binnen in de werkkamer. De oudere dame zit aan haar bureau.
‘Nee hè, niet nog meer’, zucht ze.
De postbode brengt een zak vol brieven naar binnen en zet die naast het bureau.
‘Alstublieft, mevrouw Curie. Ze weten u wel te vinden, hoor!’
Mevrouw Curie snapt...
Begrijpend lezen op de schop
Een zoektocht naar rijke teksten
Sanne Ramakers, Maaike van Goozen
Zelfs Arjen Lubach kon in de uitzending van 27 september 2020 als leek de vinger op de zere plek leggen. Begrijpend lezen is dé boosdoener als het gaat om de verminderde leesmotivatie van kinderen. Het is hun minst geliefde vak en ook leerkrachten twijfelen steeds vaker over het effect van begrijpend lezen als vak. ...
Nee toch, niet weer iets erbij!
Wetenschap en techniek in het basisonderwijs
Thijs Groenewegen
‘Komt er weer wat nieuws bij?’ ‘Het rooster zit al zo vol!’ ‘Waar moet ik de tijd vandaan halen?’ ‘Ik ben helemaal niet technisch!’ Logische kreten, maar is dat wel zo?
Dolfje Weerwolfje
Marleen van der Vliet
Marleen van der Vliet vertelt over werken met het Junioruniversiteitproject rond Dolfje Weerwolfje. Het project is gebaseerd op de AVI-boeken Pak me dan en Ik ben net als jij, geschreven door Paul van Loon.
Leren van vliegen meppen en boeven vangen?
Drie educatieve spellen getest
Maaike van Goozen
In dit artikel testen een aantal kinderen spellen in de klas. Welke spellen zijn de moeite waard en welke kun je beter overslaan? Deze keer test groep 5 van basisschool Het Mozaïek uit Alphen aan den Rijn voor ons de spellen iKNOW Junior, Krimihaus en Het Vliegenmepperspel.
Hé, zit je nu alwéér naar buiten te kijken?
Kijken vanuit kindperspectief
Bart Heeling
Bart: ‘Alle kinderen willen het liefst gewoon naar school. Ze willen erbij horen, voelen dat ze zelfbeschikking hebben en ontdekken dat ze iets kunnen: relatie, autonomie en competentie.’
Wereldfeest
Jeroen Schipper, Ramon de Wilde
F-E-E-S-T 2x
Bijna elke week wel iemand jarig
En pas nog Pasen geweest
Gisteren nam Ali, super aardig
Cake mee nog van het Suikerfeest
Help! EHBO-skills voor jou
Marrit Boogaars, Maaike van Goozen
Regelmatig verschijnt er nieuw gratis lesmateriaal voor in de klas. Maar welk materiaal is echt de moeite waard? Wij bekijken het en vissen de parels eruit!
Bewegend leren
Leren met je lijf
Maaike van Goozen
In het onderwijs bieden we veel leerstof aan die de kinderen moeten automatiseren. Het oefenen van deze kennis vindt vaak schriftelijk en klassikaal plaats. Maar uit onderzoek blijkt dat de integratie van leerstof en fysieke activiteit een positieve invloed heeft op de resultaten van leerlingen. Door beweging vinden...
Het Rijksmuseum
Maaike van Goozen, Sanne Ramakers
In deze rubriek gaat Junioruniversiteit op pad en bezoeken we bijzondere plaatsen die ons onderwijs meer context kunnen geven. Maaike en Sanne bezochten het Rijksmuseum.
Het meisje, de hond, het lam en de appels
Liesbeth Rosendaal
Lang geleden, toen de bergen nog laag waren, de bomen tot aan de hemel groeiden en de zee nog kalm was, liep er een meisje van een jaar of tien over een breed bospad. Ik zeg een jaar of tien, omdat het meisje zelf ook niet wist hoe oud ze eigenlijk was. Ze vermoedde dat ze ouder was dan acht, maar jonger dan twaalf....